Soyad Değiştirme Davası Nasıl Açılır?

Soyad Değiştirme Mümkün Mü?

Kişinin hangi aile ve soya mensup olduğunu gösteren soyadı Türk Medeni Kanunu ile birlikte kazanılmış önemli bir haktır. Aynı zamanda Türk Medeni Kanunu soyadlarından memnun olmayan insanlara soyad değiştirme davası yoluyla soyadlarını değiştirme olanağı vermiştir.

Yazımızda soyad değiştirme davası nasıl açılır, soyad değiştirme nasıl yapılır, soyad değiştirme şartları nelerdir, soyad değiştirme E-Devlet üzerinden yapılabilir mi gibi sorulara cevap vereceğiz. Eğer soyadı değişikliği davası hakkında daha fazla bilgi edinmek istiyorsanız yazımızı incelemeye devam edin.

Soyadı Değiştirme Şartları Nelerdir?

Soyad değiştirme davası nasıl açılır? Türk Medeni Kanunu'nda soyisim değiştirme davası açmak için haklı sebepler açık bir şekilde ifade edilmemiştir. Buna karşılık soyad değiştirme şartları hakkında  Yargıtay kararları incelenerek çıkarım yapmak mümkündür. Bu doğrultuda soyad değiştirme davası için haklı sebepler şöyle sıralanabilir:

• Kişinin soyadının soyadı kanununa aykırı olması durumunda soyadı değişikliği davası açabilir.
  • Buna ek olarak soyismin gülünç olması da soyisim değiştirme davası açmak için yeterli bir nedendir.
  • Genel ahlaka ya da kişinin dini değerlerine aykırı bir soyisim için de soyisim değiştirme davası açılabilir.
  • Kişinin çevresindeki insanlar tarafından farklı soyadla tanınması soyadı değişikliği davası için haklı bir sebeptir.
  • Soyadının geçmişte yaşanan kötü bir olayı hatırlatması soyadı değişikli davası için neden olarak gösterilebilir.
  • Kişinin ebeveynleriyle yaşadığı sorunlar nedeniyle soyad değiştirme davası açma hakkı vardır.
  • Sosyal yaşamı olumsuz etkileyen bir soyadı için de soyisim değiştirme davası açılabilir.

Türk Medeni Kanunu'nun 27. maddesine göre soyad değiştirme davası için haklı bir sebep şarttır. İsim değiştirme davalarının aksine keyfi gerekçelerle soyad değiştirme davası açılamaz.

Soyadı Değişikliği Nüfus Müdürlüğünde Yapılabilir Mi?

Soyadı değişikliği davası açmadan, Nüfus Müdürlüğü aracılığıyla soyad değiştirme işlemi yapabilmek mümkündür. Ancak bu uygulamanın yalnızca 2022 yılının sonuna kadar geçerli olacağını hatırlatmak gerekir. Ayrıca Nüfus Müdürlüğünde soyadı değişikliği yapmak için belirlenen bazı şartlar vardır. Bu şartlar;

• Unvan ya da rütbe bildiren soyadları,
  • Aşiret ya da yabancı bir milletin ismini barındıran soyisimler,
  • Ve son olarak genel ahlaka mugayir soyadları soyad değiştirme davası açmadan nüfus müdürlüğü aracılığıyla soyadı değişikliğine olanak tanıyan şartlardır.

Soyad Değiştirme E-Devlet Üzerinden Yapılabilir Mi?

Evli ve dul kadınlar için soyad değiştirme E-Devlet üzerinden yapılabilmektedir. Bunun için E-Devlet üzerinden Evli / Dul veya Boşanmış Kadınların Soyadı Değişikliği Başvurusu ekranından online bir biçimde başvuru yapmak mümkündür.

Soyad Değiştirme Davası Görevli Mahkeme

Soyisim değiştirme davası için görevli mahkeme Asliye Hukuk Mahkemeleridir. Soyadını değiştirmek isteyen herhangi bir bireyin ikamet ettiği bölgenin Asliye Hukuk Mahkemesine soyad değiştirme dilekçesi ile başvurması gereklidir.

Soyad Değiştirme Davası Masrafları

Soyad değiştirme davası masrafları, dava harcı ve gider avansı gibi farklı kalemlerden oluşur. Buna ek olarak soyad değiştirme davası sonuçlandığında kararın gazetede yayınlanması da şarttır. Gazete ilanı için gider avansı yettiği durumlarda ek bir ücrete gerek yoktur. Ancak yetmediği durumlarda soyad değiştirme davası ücreti ilan için yapılacak masrafa göre artmaktadır.

Soyad Değiştirme Davası Şahit Gerektirir Mi?

Davacının soyadı değişikliği talebinin nedenlerini sunmasının ardından şahidin aynı nedenler hakkında beyanda bulunması soyisim değiştirme davası için en önemli delillerdendir. Dolayısıyla soyad değiştirme davası şahit gerektirir. Davacının soyad değiştirme dilekçesi ile bildirdiği şahitler, mahkeme huzurunda yemin ettirilerek dinlenir.

Yazımızda soyad değiştirme davası nasıl açılır, soyad değiştirme nasıl yapılır, soyad değiştirme davası şartları nelerdir, soyad değiştirme e-devlet üzerinden yapılabilir mi gibi soruları yanıtladık. Soyad değiştirme davası hakkında daha fazla bilgi almak için bizimle iletişime geçebilir, daha hızlı bir dava süreci hukuki desteğimizden yararlanabilirsiniz.